
ISAS Insights 
No. 259 – 24 July 2014 
 
29 Heng Mui Keng Terrace 
#08-06, Block B,  
National University of Singapore, 
Singapore 119620 
Tel: 6516 6179 / 6516 4239    
Fax: 6776 7505 / 6314 5447 
Email: isassec@nus.edu.sg  
Website: www.isas.nus.edu.sg 

 

                                         
                                                                             

 

 

India’s Consolidating Media: 

Three Growing Tigers and ‘Generational Roulette’ 
 

Robin Jeffrey1

 
 

The resignation of two of India’s best known journalists from The Hindu, the Chennai-based 

daily newspaper, in mid-July dramatised changes rapidly reshaping India’s media. 

 

Indian newspapers do not yet face the crises of print publications elsewhere in the world; but 

the economic gaps between Indian media organisations are widening. Only a handful of 

India’s 800 television channels make a profit. And the growing ability of Indians at almost all 

levels to get information through mobile devices (we used to call them “phones”) means that 

every media organisation has to puzzle over how to reach its users and attract advertisers. 

 

Praveen Swami, chief of The Hindu’s New Delhi bureau and its well-connected security 

specialist, left the paper with a statement saying that working under the recently installed 

                                                 
1  Professor Robin Jeffrey is Visiting Research Professor at the Institute of South Asian Studies (ISAS), an 

autonomous research institute at the National University of Singapore. He can be contacted at 
isasrbj@nus.edu.sg and robin.jeffrey514@gmail.com. Opinions expressed in this paper, based on research 
by the author, do not necessarily reflect the views of ISAS. 



 
 

 

2 
 

management “began to feel a little bit like working for Pol Pot”. 2

 

  P Sainath, chief of the 

Mumbai bureau and the paper’s multi-award-winning writer on development and rural issues, 

cut his ties, and though he did not make a statement, his dismay at actions of the new 

management was well known. Less than a year ago, the paper acrimoniously jettisoned a 

newly appointed editor, Siddharth Varadarajan. 

Though outsold and out-muscled by the Times of India, The Hindu has been India’s top-

quality English-language daily for the past twenty years. The ToI lost credibility when it 

became a money-making machine, in which it was sometimes unclear where news ended and 

paid copy began. The ToI, however, has been financially successful and skilfully managed by 

the reclusive but effective business man, Samir Jain, and his brother Vineet.3

 

 

The Hindu, on the other hand, is coping unsuccessfully with what Ben Bagdikian, the 

legendary dean of journalism at the University of California, Berkeley, referred to as 

“generational roulette”. The family-owned paper is moving into its fifth generation, and about 

two dozen family members hold shares. Branches of the family have fallen out, and the 

current editorial team seems the most erratic the paper has experienced. 

 

All this is important because The Hindu is one of a shrinking number of organisations that 

stand between India’s national media becoming the preserve of three great media empires – 

the Times of India Group, the Star Television holdings of Rupert Murdoch and Reliance 

Industries Ltd (RIL) of Mukesh Ambani, the country’s richest man. 

 

To be sure, you can still buy ten or more English-language dailies each morning in New 

Delhi (and a dozen or more in other languages), but the nature of the advertising industry 

means that funds are flowing strongly only to one or two. That trend is likely to accelerate. 

 

Bennett, Coleman and Co. Ltd (BCCL), the owner of the Times of India and various 

offshoots, has been in the Indian media business since the 1840s. The company passed into 

Indian hands around the time of independence, and during the past twenty years, it became 

India’s largest media organisation. As well as the ToI, BCCL runs dailies in three Indian 

                                                 
2  http://www.bestmediainfo.com/2014/07/another-churn-at-the-hindu-as-praveen-swami-p-sainath-quit/.  
3  Ken Auletta, “Citizens Jain,” New Yorker, 8 October 2012, pp. 52-61, http://archives.newyor 

ker.com/?i=2012-10-08#folio=052 (accessed 17 July 2014).  



 
 

 

3 
 

languages, radio stations, job and matrimonial websites and the most successful English-

language television news channel. The ToI promotes itself as the largest selling English-

language daily in the world, and the Group claims to be present on “every existing media 

platform”.4

 

  

In the past two years, however, BCCL has found a rival in terms of financial strength. 

Reliance Industries recently acquired control of Network 18, one of India’s profitable 

television operations. RIL had already become a principal financial backer of Eenadu, the 

largest Telugu-language newspaper and its associated media enterprises. “The country’s 

richest man, Mukesh D. Ambani, is now, formally, also India’s biggest media baron”, wrote 

Paranjoy Guha Thakurta, an authority on media ownership in India.5

 

  

Reliance has invested heavily in telecommunications, winning national licences for 4G 

frequency. That means gaining the right to use radio-frequency bands reserved for the 

technologies of fourth-generation telecommunications. And that means being able to pump 

“big data” to consumers – films, sports and business information, as well as talk and SMS.  

 

Along with its investments in “old media”, Reliance has laid more than 100,000 kilometres of 

fibreoptic cable and tied up with Reliance Communications, owned by Mukesh’s brother Anil 

Ambani, which is said to have laid 500,000 kilometres of cable.6

 

 Such a vast information 

superhighway now needs cargo – content that people will pay money to use. And that in turn 

requires organisations that make programmes – “content providers”, in manager-speak. 

India does not have regulations preventing cross-media ownership, so companies are 

permitted to own print, TV, radio and telecommunications all in the same market.  

 

The Reliance plan is visionary: to own the roadway down which information flows and also 

to own the groups that create the information. The gamble is that there are fortunes at both 

                                                 
4  http://www.timesgroup.com/bccl/about-us.html. 
5  Paranjoy Guha Thakurta, “What Future for the Media in India?,” Economic and Political Weekly, 21 June 

2014, p. 12. 
6  “A nationwide fiber-optic IP backbone … ‘fiber to building’ approach and the huge international bandwidth 

capacity”, http://www.rcom.co.in/Rcom/business/HTML/broadband-plans-SMEs-india.html. See also DNA, 
8 April 2014, http://www.dnaindia.com/money/report-reliance-jio-rcom-sign-rs-5000-crore-intra-city-fibre-
deal-1976145  



 
 

 

4 
 

the top (i.e., big-business data-users) and the bottom (gaming and entertainment) of the 

pyramid.  

 

It is a reasonable gamble. India has more than 900 million mobile phone subscribers, roughly 

800 million of which are regularly active.7

 

 A minority in 2014 use smart phones. The trick 

will lie in developing 4G devices cheap enough for hundreds of millions of people and in 

finding affordable prices for content. 

It’s at this point that fears arise about the future of information control. If Reliance and the 

Times of India Group emerge as hungry tigers of Indian media, cozily dividing up the cakes 

and pies of advertising, what happens to media inquiry and diversity? Media outlets do not 

probe their own proprietors or their interests. Ask Rupert Murdoch.  

 

It’s an appropriate question, because Murdoch-controlled media are the third tiger in the 

jungle. Indeed, Murdoch’s Star Television is said to have become the largest revenue-earning 

media organisation in India. It runs more than 30 of the country’s most successful 

entertainment channels and dominates and transforms sports coverage.  

 

India’s new government will be under pressure to liberalise foreign-investment rules. Most of 

the country’s struggling and far-too-numerous television channels now see foreign 

investment as a lifeline. India’s foreign-investment rules limit foreign ownership of news 

channels to 26 per cent, and Star sold its news-channel investments in 2012.  

 

If greater foreign investment in media is allowed, Murdoch’s Star is likely to expand its 

presence. The Big Three of Indian media – the Times of India Group, Reliance and Star – 

will loom much larger and more obvious than they do today.  (For many years, the ToI Group 

has been fighting off foreign media with suits in the courts to keep the UK’s Financial Times 

from starting Indian operations). 

 

Indian newspapers are not on the brink of extinction, nor are Indian media going to be 

devoured overnight by three towering tigers. Newspapers in Indian languages in ten different 

scripts put more than 130 million papers on the street every morning. There are profit-making 

                                                 
7  http://www.trai.gov.in/WriteReadData/PressRealease/Document/PR-TSD-May,%2014.pdf. 



 
 

 

5 
 

mini-empires in the regions: Ananda Bazar Patrika in West Bengal, Malayala Manorama in 

Kerala, Dina Thanthi and Sun-TV in Tamil Nadu, at least five big Hindi operations across 

north India and substantial family enterprises in Gujarat and Maharashtra. But none is 

national in the way the Times of India Group, Star and Reliance are; none has comparable 

financial muscle. 

 

That’s why the disarray at The Hindu looks ominous. Besides The Hindu, only the Hindustan 

Times group, based in Delhi, is close to the Times of India in print readership and financial 

backing. In 2013, the Hindustan Times had an audited circulation of about 1.32 million to The 

Hindu’s 1.39 million and the ToI’s 3.32 million. Hindi-language newspapers like Dainik 

Jagran (3.11 million) and Dainik Bhaskar (3.09 million) have big circulations, but lack 

national reach. The Hindu, moreover, had a reputation for serious writing and responsibility. 

It has been the only Indian newspaper with a “readers’ editor” or ombudsman. 

 

If the paper succumbs to the internal wrangling and generational roulette that has destroyed 

publications elsewhere, it will mark a further erosion of the diversity and liberal values that 

have been one of India’s admirable characteristics. 

 

 

.  .  .  .  .  

  


